Ethics of Teaching

FB 05: Philosophical Seminar, Department of Practical Philosophy, Univ.-Prof. Dr. Tim Henning

Poster dissertation project

Academic career
Since 08/2021Research assistant (50%) and doctoral candidate at the Department of Philosophy at Johannes Gutenberg University Mainz; research and teaching in the fields of didactics and practical philosophy
01/2020–07/2021Trainee teacher at the „Seminar für Ausbildung und Fortbildung der Lehrkräfte“ („Seminar for Training and Further Education of Teachers“) in Heidelberg for the subjects German, Philosophy and Ethics; teaching at Liselotte-Gymnasium Mannheim; second state examination with distinction
10/2019–12/2019Lecturer at the Institute of Philosophy at the University of Stuttgart
10/2018–03/2019Student assistant at the „Staatliche Akademie der Bildenden Künste“ („State Academy of Fine Arts“) in Stuttgart
01/2017–07/2019Student assistant in the area of „Ethisch-Philosophisches Grundlagenstudium“ (“Ethical-Philosophical Basic Studies”) at the University of Stuttgart
10/2015–07/2019Tutor at the Institute of Philosophy and the Institute of Linguistics at the University of Stuttgart
10/2014–09/2019Student of Philosophy/Ethics and German at the University of Stuttgart; first state examination with distinction
Scholarships and awards
04/2025–03/2027Junior fellow of the „Gutenberg Academy FellowsProgram“ at Johannes Gutenberg University Mainz
08/2020Final thesis for the first state examination honored with the “Friends of the University”-Award for outstanding scientific achievements, granted by the Association of Friends of the University of Stuttgart e. V.
04/2017–10/2019„Deutschlandstipendium“ scholar
Publications (selection)
(i.p.) Ulbricht, S. (2025): „Ethik des Computerspielens in der Oberstufe. Eine Materialsammlung mit exemplarischer Unterrichtsreihe“. Zeitschrift für Didaktik der Philosophie und Ethik 3.
(i.p.) Daum, L., S. Ulbricht (2025): „Ethik der Computerspiele“. J. Noller & K. Reinhardt (Ed.): Handbuch Philosophie der Digitalität. Berlin: Metzler.
Ulbricht, S. (2025): „Super Mario Bros. (1985)“. D. M. Feige & R. Inderst (Ed.): Computerspiele. 50 zentrale Titel. Bielefeld: Transcript.
Ulbricht, S. (2024): „(Un-)Recht im Computerspiel? Ein naturrechtlicher Aufschlag mit J. G. Fichte“. M. Schwartz, M. Neuhaus & S. Ulbricht (Ed.): Digitale Lebenswelt. Philosophische Perspektiven, 157–176. Berlin: Metzler.
Ulbricht, S. (2023): „A Kantian response to the Gamer’s Dilemma“. Ethics and Information Technology 25, 39.
Ulbricht, S. (2023): „Ethik in Computerspielen“. R. Biermann, J. Fromme & F. Kiefer (Ed.): Computerspielforschung: Interdisziplinäre Einblicke in das digitale Spiel und seine kulturelle Bedeutung, 171–190. Leverkusen: Barbara Budrich.
Ulbricht, S. (2022): Ethics of Computer Gaming. A Groundwork. Berlin: Palgrave Macmillan.
Reviews:
– Grose, R. (2023): „Ethics of Computer Gaming“. Press Start 9/1, 79–82.
– Švecová, M. (2022): „Ethics of Computer Gaming: A Groundwork“. Acta Ludologica 5/2, 108–109.
Ostritsch, S., S. Ulbricht (2021): „The immorality of computer games: Defending the endorsement view against Young’s objections“. Ethics and Information Technology 23, 199–205.
Ulbricht, S. (2020): Ethik des Computerspielens. Eine Grundlegung. Berlin: Metzler.
Reviews:
– Daum, L. (2022): „Handlung, Fiktion, Motivation. Neue Ansätze in der Ethik des Computerspiels“. Zeitschrift für Ästhetik und Allgemeine Kunstwissenschaft 67/1, 109–118.
– Stelter, B. (2021): „Review of Ethik des Computerspielens: Eine Grundlegung (Ethics of Video Gaming: A Groundwork)“. Gamevironments 14, 263–269.
Talks (selection)
09/2025“Ethik des (Philosophie/Ethik-)Unterrichts” (“Ethics of (philosophy/ethics) teaching”) at 13. Fachtagung des Forums für Didaktik der Philosophie und Ethik zum Thema „Werte und Begründungen“ in Mainz
03/2023“Inhaltliche Kriterien zur Auswahl geeigneter Themen und Texte für den Philosophie- und Ethikunterricht” (“Criteria for selecting topics and texts for teaching philosophy and ethics”) at Jahrestagung der GPED – Kenntnisse und Wissen im Philosophieunterricht in Dortmund
09/2022“Eine Kantische Antwort auf das Gamer’s Dilemma” (“A Kantian response to the Gamer’s Dilemma”) at GAP.11 Philosophie und Öffentlichkeit – Philosophy and the Public in Berlin
11/2017“The Moral Status of Virtual Actions” at 11th International Philosophy of Computer Games Conference: Action in Computer Games in Krakow
04/2017“Der moralische Status virtueller Handlungen” (“The Moral Status of Virtual Actions”) at researching games BarCamp 2017 in Berlin
Publicity
06/2025Moderation on the topic of „Virtuelle Welten, reale Konflikte“ („Virtual worlds, real conflicts“) as part of the „KlassenDenken“-program („ClassThinking“) at the 13th phil.cologne in Cologne
09/2022Participation at the workshop “Erzähl mir was! Philosophie im Magazin-Journalismus“ („Tell me something! Philosophy in magazine journalism”) with Sven Behrisch (Das Magazin) and Birger Menke (Der Spiegel) in Berlin
08/2022Interview about the ethics and aesthetics of computer games at “WDR 5 – DasPhilosophische Radio”(“Philosophical Radio”) with Jürgen Wiebicke at Gamescom in Cologne
07/2022Interview about the release of the book “Ethics of Computer Gaming: A Groundwork”in the podcast format New Books Network
02/2022Interview about the ethics of computer games in the podcast format of the game blog spielvertiefung.de
11/2020Interview about the ethics of computer gaming in the online magazine nahaufnahmen.ch